Ploegenwerk > 5 trucs om sneller in te slapen

5 trucs om sneller in te slapen

Volgens dr. Robert Oexman van het "Sleep to Live Institute" in Missouri (VS) kan je je het beste voorbereiden op je slaap door elke avond dezelfde ontspannende activiteiten te doen. Neem bijvoorbeeld een heet bad of lees een boek bij schemerlicht. Een slaapkamertemperatuur van 18 à 20 graden Celsius is daarbij ideaal.

trucs om sneller te slapen
Foto: Pexels

Het blauwe licht van computerschermen, mobile telefoons en tablets beïnvloedt je slaapkwaliteit in de negatieve zin. Als je niet kan slapen en je telefoon ligt op je nachtkastje dan is de verleiding nog groter om hem te gaan checken. Je kan beter investeren in een goede wekker en je telefoon volledig uitschakelen.

Wanneer je gespannen bent is het uiteraard moeilijker om in slaap te raken. Als je relaxed bent is je ademhaling dieper. Door een aantal keer dieper in en uit te ademen kan je die toestand simuleren en raakt je lichaam sneller in een ontspannen toestand. De diepe ademhaling geeft het signaal aan je hersenen dat je je probeert te ontspannen. Daardoor verlaagt ook je hartslag en je bloeddruk.

Door je te concentreren op het ontspannen van specifieke spiergroepen kan je stress en angst verlichten, dit noemt men "progressieve relaxatie". Met deze methode span je alle spiergroepen van je lichaam een voor een lichtjes aan. Begin bijvoorbeeld bij je tenen en krom ze, houd de spanning zeven seconden aan en laat weer los. Vervolgens doe je dit met je kuiten en werk je zo langzaam naar je nek toe tot je helemaal ontspannen bent. Ontspanning door inspanning dus. Naast het ontspannend effect leer je ook steeds beter waarnemen wanneer je spanning in je spieren hebt en hoe je die los kan laten.

Sommige mensen zijn gebaat bij het klassieke schapen tellen maar soms werkt dit niet omdat het tellen vrijwel automatisch gebeurt. Je hersenen hebben dan nog tijd over om op andere gedachten over te schakelen. Om dit te vermijden kan je van honderd naar nul tellen in sprongen van drie waardoor je brein gedwongen wordt om op het tellen te focussen.

Bron: nl.express.live | 30-10-2016 volgend artikel

4 Tips om sneller in slaap te vallen

sneller inslapen vier tips Een bevraging van "De Maakbare Mens" bij meer dan 500 personen wees uit dat iets meer dan een derde 's nachts wel eens piekert over het werk. Bijna 43% geeft aan dat piekeren over privézaken bij hen voor slaapproblemen zorgt. Vier tips om sneller in te dommelen.

  lees ook...

Zo val je binnen de minuut in slaap

Snel in slaap vallen Kan je de slaap niet onmiddellijk vatten? Probeer eens iets anders dan schaapjes tellen, bellen blazen of kamillethee.

 

Langer opblijven helpt bij slaapproblemen

niet kunnen inslapen Maar liefst één op de drie Belgen kampt met een slaapprobleem en tien procent heeft zelfs chronische slaapproblemen. "Ik ben niet tegen slaappillen, maar dat is geen langdurige oplossing en het werkt verslavend. Heel veel problemen kunnen worden verholpen als je langer op blijft. De duur van je slaap zal dan verkorten, maar de kwaliteit is veel beter", zegt slaapexperte Annelies Smolders.

 

Navy slaapmethode: 120 seconden ... slaap!

na twee minuten inslapen Voor militairen kan een goede nachtrust van levensbelang zijn. Tijdens missies is de rusttijd soms erg beperkt en telt elke seconde slaap, daarom zit deze slaapmethode in de basisopleiding. Na zes weken oefenen zou 96% van de deelnemers erin slagen om binnen de 120 seconden in slaap te vallen.

 

Facebook  Twitter  Google+