Ploegenwerk > Jezelf trainen om minder te moeten slapen, kan dat?

Jezelf trainen om minder te moeten slapen, kan dat?

Een drukke baan, studeren, een sociaal leven, hobby's,... Wat zou het handig zijn als we onze slaap zouden kunnen reduceren van acht uur tot zes of misschien wel vijf uur. Kan je zoiets ongestraft trainen zonder er de lichamelijke gevolgen van te dragen?

trainen om minder te moeten slapen
Foto: Pexels

Dr. Sigrid Veasey is professor in de Chronobiologie en Neurologie aan de Universiteit van Pennsylvania. "Veel mensen denken dat ze zichzelf kunnen leren om minder te moeten slapen maar helaas hebben ze ongelijk. Verschillende studies hebben aangetoond dat een mens zich niet functioneel kan aanpassen aan minder slaap dan zijn lichaam nodig heeft, en dat is zeven tot negen uur".

Volgens uitgebreid wetenschappelijk onderzoek hebben 65-plussers gemiddeld ongeveer zeven tot acht uur slaap nodig. Tieners hebben ongeveer acht tot tien uur nodig en schoolgaande kinderen zouden zelfs negen tot elf uur moeten slapen.

"Veel mensen proberen steeds minder te slapen. Op het eerste zicht lijkt het alsof hun plan werkt, maar een gebrek aan slaap ondergraaft je zelfbewustzijn. Hoe minder je slaapt, hoe minder nauwkeurig je je eigen slaaptekort kan beoordelen. Eigenlijk bedrieg je jezelf terwijl je steeds minder goed gaat functioneren".

Een vakantie is een ideale gelegenheid om na te gaan hoeveel slaap je precies nodig hebt. Eenmaal je bent bijgeslapen is het aantal uren slaap dat je daarna nodig hebt een goede maatstaf, zeker als je merkt dat je concentratievermogen en je humeur ook beter zijn. Dr. Veasey kwam op die manier tot de vaststelling dat ze negen uur slaap nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.

Volgens Dr. Andrea Meredith, een neurowetenschapper aan de universiteit van Maryland, kunnen verschillende factoren de behoefte aan slaap nog vergroten; pijn, slaapapneu of auto-immuunziekten, maar ook een ontregeling van onze biologische klok. Door je biologische klok te gaan stimuleren terwijl ze je eigenlijk vertelt dat je rust nodig hebt zorg je er dus voor dat je lichaam nog meer slaap nodig heeft. Dat is niet onbelangrijk voor wie laat koffie drinkt of 's avonds gaat sporten maar ook voor studenten en al zeker voor ploegenwerkers.

Bron: Het Laatste Nieuws | 27-06-2016 volgend artikel

Als je minder dan 8 uur slaapt gebeurt dit met je lichaam

minder dan acht uur slapen Van het grote belang van slaap moeten we je niet meer overtuigen. Studies wijzen steevast uit dat een tekort aan slaap kwalijke gevolgen kan hebben. Recent nog toonde een Amerikaans onderzoek aan dat 6 uur slaap niet genoeg is om productief te zijn. Maar er gebeurt nog meer met je lichaam als je consequent te weinig slaapt. Een overzicht.

  lees ook...

De zomertijd gaat in: hoe ongezond is dat eigenlijk?

invloed van omschakelen naar zomeruur Er bestaan wel degelijk studies die uitwijzen dat de overgang van winter- naar zomertijd, en omgekeerd, de biologische klok en de gezondheid kunnen beïnvloeden. Zo zou er in de dagen na de overgang een stijging in het aantal beroertes, hartaanvallen en auto-ongevallen zijn.

 

Helaas, met minder dan 7 uur slaap functioneert je lichaam niet

7 uur slaap is een minimum De meeste mensen denken dat onze slaapbehoefte te vergelijken is met iets als zin om te eten of nood aan sociaal contact en dat het dus eerder een persoonlijke zaak is. Dat zou ook betekenen dat sommige mensen meer slaap nodig hebben en andere minder. Jammer genoeg blijkt dat fout te zijn.

 

Facebook  Twitter  Google+