Ploegenwerk > 4 Tips om sneller in slaap te vallen

4 Tips om sneller in slaap te vallen

Piekeren en 's nachts de slaap niet kunnen vatten, het gebeurt vaker dan je denkt. Hoe kan je ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt?

sneller inslapen vier tips
Foto: Pexels

Een bevraging van "De Maakbare Mens" uit 2015 bij meer dan 500 personen wees uit dat iets meer dan een derde 's nachts wel eens piekert over het werk. Bijna 43% geeft aan dat piekeren over privézaken bij hen voor slaapproblemen zorgt. Enkele tips om sneller de slaap te vatten.

Herhaal telkens hetzelfde fragment

Volgens de Amerikaanse "National Sleep Foundation" kan je het best visuele afleiding gebruiken door een nutteloze reeks handelingen voor de geest te halen. Beeld je bijvoorbeeld in dat je naar het strand gaat. Je opent je zonnescherm, neemt plaats in je strandstoel en zet je zonnebril op. Vervolgens neem je een boek om te lezen. Over zo'n gewoon maar ontspannend scenario nadenken werkt kalmerend volgens de organisatie.

Ontspan je spieren

Bij deze truc is het de bedoeling om volledig relaxed te raken van kop tot teen en alle spieren één voor één te ontspannen. Begin bij je voorhoofd, wangen, neus, nek, schouders, armen, borst, buik en zo verder naar beneden. In het begin is het een uitdaging om volledig ontspannen te raken maar je zal merken dat het steeds makkelijk wordt.

De 4-7-8-techniek

De methode die professor Andrew Weil van de Harvard University ontwikkelde is erg eenvoudig maar wel effectief. Adem in door de neus gedurende vier seconden. Hou dan zeven seconden je adem in om vervolgens gedurende 8 seconden via de mond uit te ademen. Als je deze methode elke avond vier keer herhaalt val je volgens professor Weil na enkele maanden sneller in slaap.

Lees fictie

Volgens de oprichter van "The Sleep Doctor", Janet Kennedy, worden mensen meegesleept in het verhaal als ze fictie lezen. Daardoor vergeten ze sneller hun eigen zorgen. Als je je wil ontspannen voor het slapengaan is het dus misschien nog niet zo'n slecht idee om er eens een goed boek bij te nemen.

Bron: nl.metrotime.be | 08-01-2017 volgend artikel

Langer opblijven helpt bij slaapproblemen

niet kunnen inslapen Maar liefst één op de drie Belgen kampt met een slaapprobleem en tien procent heeft zelfs chronische slaapproblemen. "Ik ben niet tegen slaappillen, maar dat is geen langdurige oplossing en het werkt verslavend. Heel veel problemen kunnen worden verholpen als je langer op blijft. De duur van je slaap zal dan verkorten, maar de kwaliteit is veel beter", zegt slaapexperte Annelies Smolders.

  lees ook...

Zo val je binnen de minuut in slaap

Snel in slaap vallen Kan je de slaap niet onmiddellijk vatten? Probeer eens iets anders dan schaapjes tellen, bellen blazen of kamillethee.

 

5 trucs om sneller in te slapen

trucs om sneller te slapen Volgens dr. Robert Oexman van het "Sleep to Live Institute" in de VS kan je je het beste voorbereiden op je slaap door elke avond dezelfde ontspannende activiteiten te doen. Neem bijvoorbeeld een heet bad of lees een boek bij schemerlicht. Een slaapkamertemperatuur van 18 à 20 graden Celsius is ideaal.

 

Navy slaapmethode: 120 seconden ... slaap!

na twee minuten inslapen Voor militairen kan een goede nachtrust van levensbelang zijn. Tijdens missies is de rusttijd soms erg beperkt en telt elke seconde slaap, daarom zit deze slaapmethode in de basisopleiding. Na zes weken oefenen zou 96% van de deelnemers erin slagen om binnen de 120 seconden in slaap te vallen.

 

Facebook  Twitter