Ploegenwerk > De zomertijd gaat in: hoe ongezond is dat eigenlijk?

De zomertijd gaat in: hoe ongezond is dat eigenlijk?

Vannacht gaan de wijzers van onze klokken van 2 naar 3 uur. Sommige mensen zijn daardoor zelfs een hele week van de kaart. Welke invloed heeft dit op onze gezondheid?

invloed van omschakelen naar zomeruur
Foto: Pexels

Volgens verschillende onderzoeken zijn de overgang van zomer- naar wintertijd en omgekeerd nefast voor onze biologische klok en onze gezondheid. Een Finse studie uit 2016 bij 14.000 personen wees uit dat het risico op een beroerte tot 8% hoger is in de dagen na de omschakeling op de zomertijd. Bij mensen boven de 65 jaar was dit risico zelfs 20% hoger. Dit sluit aan bij de bevindingen van een Amerikaanse studie uit 2012 waaruit bleek dat het risico op een hartaanval in de dagen na de ingang van het zomeruur steeg tot 10%.

Onze biologische klok

Volgens dr. Jori Ruuskanen van de universiteit van Turku, de hoofdonderzoeker van de Finse studie, zijn de resultaten niet geheel onverwacht. "Ook in eerdere studies werd al aangetoond dat een verstoring van onze biologische klok het risico op beroertes kan verhogen".

Ook al lijkt een overgang naar de zomer- of wintertijd slechts een kleine aanpassing, toch kan ze ons slaapritme ernstig verstoren. "Zelfs een aanpassing van één uur kan onze biologische klok flink in de war sturen", zegt professor Christopher Barnes. Hij werkt als onderzoeker aan de universiteit van Washington en bestudeert de gevolgen van slaaptekort op het menselijk lichaam. "De maandag na de aanpassing van het uur hebben de meeste mensen een tekort van 40 minuten slaap, deze komt nog eens bovenop het tekort dat de meesten al hadden. Net daarom is het effect aanzienlijk."

Nog meer gevolgen

Andere studies tonen dan weer een beduidende stijging van het aantal auto-ongevallen op de maandag na de overgang naar de zomertijd. De voornaamste reden is ongetwijfeld vermoeidheid. Niet verwonderlijk; bij de overgang van zomer- naar wintertijd was de toename van het aantal ongevallen er niet.

Toch blijft ook de overgang naar de wintertijd niet geheel zonder gevolgen. Volgens een Deense studie steeg het aantal gevallen van depressie tot meer dan 10% na de omschakeling op het winteruur.

Hoe kan je problemen voorkomen?

In de dagen voor de omschakeling naar het zomeruur kan je best je slaapritme al geleidelijk proberen aanpassen. Ga dus al iets vroeger naar bed.

Zonlicht speelt een belangrijke rol in de regeling van je biologische klok. Breng 's ochtends na de aanpassing dus zoveel mogelijk tijd door in de buitenlucht. Geniet na een ochtendwandeling van een gezond uitgebreid ontbijt want ook dat is een manier om je lichaam duidelijk te maken dat de dag is aangebroken.

Bron: hln.be | 25-03-2017 volgend artikel

Ben je een nachtbraker? Dat komt door een fout in je genen!

nachtbraker door fout in genen Je biologische klok wordt geregeld door een aantal eiwitten. Bij mensen met een gemuteerde Cry1-gen werkt een van die eiwitten te goed, waardoor de cyclus van een dag langer duurt dan 24 uur.

  lees ook...

Jezelf trainen om minder te moeten slapen, kan dat?

trainen om minder te moeten slapen Een drukke baan, studeren, een sociaal leven, hobby's,... Wat zou het handig zijn als we onze slaap zouden kunnen reduceren van acht uur tot zes of misschien wel vijf uur. Kan je zoiets ongestraft trainen zonder er de lichamelijke gevolgen van te dragen?

 

Als je minder dan 8 uur slaapt gebeurt dit met je lichaam

minder dan acht uur slapen Van het grote belang van slaap moeten we je niet meer overtuigen. Studies wijzen steevast uit dat een tekort aan slaap kwalijke gevolgen kan hebben. Recent nog toonde een Amerikaans onderzoek aan dat 6 uur slaap niet genoeg is om productief te zijn. Maar er gebeurt nog meer met je lichaam als je consequent te weinig slaapt. Een overzicht.

 

Helaas, met minder dan 7 uur slaap functioneert je lichaam niet

7 uur slaap is een minimum De meeste mensen denken dat onze slaapbehoefte te vergelijken is met iets als zin om te eten of nood aan sociaal contact en dat het dus eerder een persoonlijke zaak is. Dat zou ook betekenen dat sommige mensen meer slaap nodig hebben en andere minder. Jammer genoeg blijkt dat fout te zijn.

 

Facebook  Twitter