Ploegenwerk > Navy slaapmethode: 120 seconden ... slaap!

Navy slaapmethode: 120 seconden ... slaap!

Iedereen kampt af en toe wel eens met slaapproblemen, en of dat door piekeren is of omdat je je eerste vroege dienst moet werken, meestal wordt het 's anderendaags niet de leukste werkdag van de week.

na twee minuten inslapen
Foto: Pexels

Het boek "Relax and Win: Championship Performance in Whatever you do" uit 1981 van de Amerikaanse auteur Bud Winter is in de eerste plaats gericht op sporters. Door te leren ontspannen en spanningen los te laten voor een wedstrijd zou je sportprestaties gevoelig kunnen verbeteren en de kans op blessures verkleinen. Eén van de ontspanningsmethoden die in het boek worden aangeleerd is om binnen de 120 seconden in te slapen. Deze methode werd door de Amerikaanse marine opgepikt en nu deze slaapmethode volop in de actualiteit is pik ik ze ook graag voor jullie op.

Voor militairen op missie is een goede nachtrust uiteraard van levensbelang. Meestal zijn de omstandigheden erg bar en oncomfortabel en bovendien is de rusttijd soms erg beperkt. Een militair moet dus proberen om deze zo efficiënt mogelijk te benutten, wakker liggen hoort daar uiteraard niet bij. Na zes weken oefenen zou 96% van de deelnemers erin slagen om binnen de 120 seconden in slaap te vallen. Proberen maar!

De slaapmethode bestaat uit twee delen. In het eerste deel ga je je lichaam volledig ontspannen. Als je spieren gespannen zijn of je hartslag is te hoog zal je immers niet inslapen. Het tweede deel van de methode is gericht op het leegmaken van de geest.

Stap 1: ontspanning

Gedurende ongeveer anderhalve minuut;

  • Ontspan je aangezichtsspieren; oogspieren, tong- en kaakspieren.
  • Laat je schouders zo laag mogelijk zakken. Ontspan je beide armen om beurten van boven naar beneden toe.
  • Ontspan je borstspieren, adem uit.
  • Ontspan je beenspieren van dijen tot kuiten en voeten

Stap 2: leegmaken van je geest

Dit doe je door je bijvoorbeeld één van de onderstaande situaties in te beelden.

  • Je dobbert in een kano op een rustig meer. Boven je zie je niets anders dan een staalblauwe hemel.
  • Je ligt lekker ontspannen in een zwarte fluwelen hangmat. De ruimte rondom je is volledig donker.
  • Gedurende meerdere seconden denk je "niet denken, niet denken, niet denken,..."

Ook al klinkt deze laatste zin erg raar, toch komt hij vrijwel in elk slaapmeditatieprogramma terug. Slaapproblemen worden voornamelijk veroorzaakt door een vicieuze cirkel van afleiding of terugkerende gedachten. Door je hersenen andere taken te geven kan je deze cyclus doorbreken.

Bron: Joe.co.uk | 01-09-2018 volgend artikel

Een avondmens met ochtenddiensten

avondmensen en vroege shiften Peter werkt bijna 15 jaar in volcontinu ploegen­dienst en heeft een hekel aan vroeg opstaan. Een ochtendhumeur heeft hij naar eigen zeggen niet maar 's ochtends bergen verzetten, dat is wellicht iets teveel gevraagd. Het is meestal pas na de middag dat hij zich wat energieker begint te voelen.

  lees ook...

Zo val je binnen de minuut in slaap

Snel in slaap vallen Kan je de slaap niet onmiddellijk vatten? Probeer eens iets anders dan schaapjes tellen, bellen blazen of kamillethee.

 

5 trucs om sneller in te slapen

trucs om sneller te slapen Volgens dr. Robert Oexman van het "Sleep to Live Institute" in de VS kan je je het beste voorbereiden op je slaap door elke avond dezelfde ontspannende activiteiten te doen. Neem bijvoorbeeld een heet bad of lees een boek bij schemerlicht. Een slaapkamertemperatuur van 18 à 20 graden Celsius is ideaal.

 

4 Tips om sneller in slaap te vallen

sneller inslapen vier tips Een bevraging van "De Maakbare Mens" bij meer dan 500 personen wees uit dat iets meer dan een derde 's nachts wel eens piekert over het werk. Bijna 43% geeft aan dat piekeren over privézaken bij hen voor slaapproblemen zorgt. Vier tips om sneller in te dommelen.

 

Facebook  Twitter  Google+