Ploegenwerk > Raak jij ook moeilijker in slaap?

Raak jij ook moeilijker in slaap?

December 2017 staat nu al te boek als één van de donkerste maanden in de geschiedenis, en met januari 2018 zijn we flink op weg om ook dat record alweer te breken. Als het tegenwoordig langer duurt vooraleer je de slaap kan vatten - zonder externe oorzaken - dan is dat volgens slaapexpert prof. dr. Johan Verbraecken vooral te wijten aan het donkere weer van de voorbije maanden.

problemen met inslapen
Foto: Pexels

Volgens de slaapexpert is slechter slapen tijdens de wintermaanden niet ongewoon en is dit makkelijk te verklaren. Voor een goede werking van je biologische klok, en dus ook van je slaap-waak ritme, moet je namelijk voldoende blootgesteld worden aan daglicht. Dat kan enkel maar door je in de buitenlucht te begeven want kunstlicht is onvoldoende. Helaas was de voorbije periode heel donker waardoor je zelfs door regelmatig buiten te komen nog te weinig licht opneemt. Wie al geen beste slaper is heeft daardoor nog meer problemen om in te dommelen.

Dr. Verbraecken heeft wel nog enkele tips om sneller in te slapen.

Beweeg voldoende

Het is belangrijk om tijdens de dag voldoende actief te zijn want lichaamsbeweging zorgt 's nachts voor een diepere slaap waardoor je je 's anderendaags veel energieker zal voelen. Natuurlijk zijn de koude en de regen niet erg uitnodigend om buiten aan sport te gaan doen, ook binnensporten zoals zwemmen of fitness zijn dan prima. Maar als je activiteiten in de buitenlucht en bij voldoende daglicht kan doen is dat uiteraard nog beter.

Blijf niet in bed liggen

Kan je de slaap toch niet vatten en begin je bovendien nog te piekeren, blijf dan niet in bed liggen, hoe moe je ook bent. Doe iets ontspannend zoals yoga of lees een stripverhaal. Mijd alcohol en laat je telefoon en je laptop aan de kant liggen. Geef jezelf de kans om tot rust te komen, daardoor zal je sneller inslapen en ook beter doorslapen.

Als niets lijkt te helpen en je blijft regelmatig wakker liggen, ga dan langs bij je huisarts. Volgens dr. Verbraecken kan ook lichttherapie soms helpen om je slaap-waakritme opnieuw in te stellen, hiervoor kan je eventueel een daglichtlamp in huis halen.

Bron: de Standaard | 11-01-2018 volgend artikel

Avondmensen hebben een permanente jetlag

avondmensen hebben permanente jetlag Als je in je element bent tijdens de nachtshift en een hekel hebt aan ochtenddiensten dan is de kans erg groot dat je een avondmens bent. Onderzoekers ontdekten bij avondmensen een genmutatie die ervoor verantwoordelijk is dat zij 's avonds langer actief blijven dan de gemiddelde mens.

  lees ook...

5 trucs om sneller in te slapen

trucs om sneller te slapen Volgens dr. Robert Oexman van het "Sleep to Live Institute" in de VS kan je je het beste voorbereiden op je slaap door elke avond dezelfde ontspannende activiteiten te doen. Neem bijvoorbeeld een heet bad of lees een boek bij schemerlicht. Een slaapkamertemperatuur van 18 à 20 graden Celsius is ideaal.

 

4 Tips om sneller in slaap te vallen

sneller inslapen vier tips Een bevraging van "De Maakbare Mens" bij meer dan 500 personen wees uit dat iets meer dan een derde 's nachts wel eens piekert over het werk. Bijna 43% geeft aan dat piekeren over privézaken bij hen voor slaapproblemen zorgt. Vier tips om sneller in te dommelen.

 

Facebook  Twitter