Ploegenwerk > Helaas, met minder dan 7 uur slaap functioneert je lichaam niet

Helaas, met minder dan 7 uur slaap functioneert je lichaam niet

De meeste mensen denken dat onze slaapbehoefte te vergelijken is met iets als zin om te eten of nood aan sociaal contact en dat het dus eerder een persoonlijke zaak is. Dat zou ook betekenen dat sommige mensen meer slaap nodig hebben en andere minder, afhankelijk van bijvoorbeeld leeftijd, inspanning of metabolisme. Diegene die aan vijf uur slaap genoeg heeft om goed te functioneren heeft geluk, pech voor wie negen uur nodig heeft? Jammer genoeg blijkt dat fout te zijn.

7 uur slaap is een minimum
Foto: Pexels

Nachtrust is geen persoonlijke zaak

Uit een studie van de slaapgewoonten van meer dan 10.000 mensen over de hele wereld blijkt dat de hoeveelheid slaap die een volwassene nodig heeft om normaal te functioneren voor iedereen dezelfde is en dus allesbehalve een persoonlijke zaak. Om mentaal fit te zijn heeft iedereen zeven tot acht uur slaap nodig, niet meer maar zeker ook niet minder. Volgens de hoofdonderzoeker, Dr. Conor J. Wild van de universiteit van West Ontario, wordt je vermogen om complexe patronen te herkennen en problemen op te lossen duidelijk aangetast als je minder slaapt.

Voor de studie dienden de deelnemers uiteraard vragenlijsten in te vullen maar moesten er ook allerlei opdrachten worden uitgevoerd. De studie leverde een aantal verrassende resultaten op. Ongeveer 50% van de deelnemers bleek gemiddeld slechts 6,4 uur te slapen. Bij hen kwamen telkens dezelfde zaken naar voren zoals concentratiestoornissen, een gebrek aan redeneringsvermogen en verbale scherpte, geheugenproblemen en een aangetast vermogen om patronen te herkennen en problemen op te lossen. Er was in elk geval een heel duidelijk verband tussen het resultaat van de opdracht en de hoeveelheid slaap.

Tijdelijk gebrek aan slaap

Opmerkelijk in deze studie is dat een occasioneel gebrek aan slaap, dus met één of maximum twee nachten slaapgebrek, geen negatieve invloed heeft op het redeneringsvermogen of de verbale vaardigheden. Op het korte termijngeheugen is er echter wel een negatieve impact waarneembaar. Als je slechts vier uur slaapt gedurende een langere periode mag je ervan uitgaan dat je cognitieve functies met een equivalent van acht jaar verouderen tot wanneer je terug voldoende slaap hebt gehad.

Ergens is het nog enigszins geruststellend dat na enkele dagen slaapgebrek alleen het korte termijngeheugen wordt aangetast. Veel mensen die 's nachts werken zoals bijvoorbeeld chirurgen, piloten of operators moeten soms belangrijke beslissingen nemen. Feiten kan je misschien nog ergens opzoeken maar redeneringsvermogen heb je op dat moment of heb je niet.

Gebrek aan slaap went niet

Als je in ploegen werkt heb je wellicht al te horen gekregen dat jij "het gewend bent om wakker te blijven" en "weinig te slapen". Helaas is iets als slaapgebrek en 's nachts wakker blijven iets waar niemand ooit aan kan wennen. Je kan hooguit leren omgaan met de symptomen en leren inschatten wanneer je actie moet ondernemen om niet in slaap te vallen. Maar er aan wennen? Nooit.

Bron: Jobat | 27-12-2018 volgend artikel

Slapen in shifts

Meerfase slaap bij ploegenwerk In shifts werken, daar weet je wellicht al veel over, maar wist je ook dat je in shifts kan slapen? Volgens slaapexperts zou meerfasige slaap, meer bepaald de biomodale of bifasische slaap, zelfs ons natuurlijke slaapritme zijn. Wat kan je daar als ploegenwerker mee doen?

  lees ook...

Jezelf trainen om minder te moeten slapen, kan dat?

trainen om minder te moeten slapen Een drukke baan, studeren, een sociaal leven, hobby's,... Wat zou het handig zijn als we onze slaap zouden kunnen reduceren van acht uur tot zes of misschien wel vijf uur. Kan je zoiets ongestraft trainen zonder er de lichamelijke gevolgen van te dragen?

 

Als je minder dan 8 uur slaapt gebeurt dit met je lichaam

minder dan acht uur slapen Van het grote belang van slaap moeten we je niet meer overtuigen. Studies wijzen steevast uit dat een tekort aan slaap kwalijke gevolgen kan hebben. Recent nog toonde een Amerikaans onderzoek aan dat 6 uur slaap niet genoeg is om productief te zijn. Maar er gebeurt nog meer met je lichaam als je consequent te weinig slaapt. Een overzicht.

 

De zomertijd gaat in: hoe ongezond is dat eigenlijk?

invloed van omschakelen naar zomeruur Er bestaan wel degelijk studies die uitwijzen dat de overgang van winter- naar zomertijd, en omgekeerd, de biologische klok en de gezondheid kunnen beïnvloeden. Zo zou er in de dagen na de overgang een stijging in het aantal beroertes, hartaanvallen en auto-ongevallen zijn.

 

Facebook  Twitter  Google+