Ploegenwerk > Langer opblijven helpt bij slaapproblemen

Langer opblijven helpt bij slaapproblemen

Maar liefst één op de drie Belgen kampt met een slaapprobleem en tien procent heeft zelfs chronische slaapproblemen. "Ik ben niet tegen slaappillen, maar dat is geen langdurige oplossing en het werkt verslavend. Heel veel problemen kunnen worden verholpen als je langer op blijft. De duur van je slaap zal dan verkorten, maar de kwaliteit is veel beter", zegt slaapexperte Annelies Smolders in een interview bij VRT.

niet kunnen inslapen
Foto: Pexels

Slaapexperte Annelies Smolders studeerde psychologie, neuropsychologie en psychoanalyse. Omdat ze zelf slaapproblemen had is ze zich in de problematiek gaan verdiepen. Ook merkte ze dat ze patiënten met een burnout of een depressie niet kon helpen zo lang die met slaapproblemen kampten. "Ik ben niet tegen slaappillen, maar dat is geen langdurige oplossing en het werkt verslavend. Heel veel problemen kunnen worden verholpen als je langer op blijft. De duur van je slaap zal dan verkorten, maar de kwaliteit is veel beter".

Start to sleep

In haar boek "Start to sleep" geeft de slaapexperte tips om in een periode van zes weken de slaapproblemen aan te pakken. "Mijn eerste tip is, blijf zo lang mogelijk op. Je moet niet naar de duur van slaap kijken, maar naar de kwaliteit. Veel slechte slapers brengen lange tijd in bed door, maar het is beter om op te staan wanneer je wakker wordt in bed. Als je lang op blijft en kort slaapt, dan is de kwaliteit van je slaap veel beter." Volgens Annelies Smolders kan je slaap vergelijken met een elastiekje. "Wanneer je het uit elkaar trekt, dan wordt het langer en veel dunner. Als je flink trekt, dan breekt het. Zo werkt het met slaap ook."

Jetlag zonder te reizen

"Als trucjes als kamillethee of meditatiemuziek goed zouden helpen, dan zou ik geen werk hebben. Eigenlijk is een slaapprobleem heel vaak een ontregeling van het bioritme door bijvoorbeeld 's nachts te werken. Normaal moet je dan slapen. In plaats van de dag af te bouwen, ga je die opbouwen. Na verloop van tijd denkt je brein dat dat het is. Je verschuift het hele ritme. Eigenlijk heb je een jetlag zonder de reis. Als je wakker wordt in het midden van de nacht, dan moet je opstaan. Anders gaat je hoofd zich volgieten met gedachten en je gaat piekeren. Je gaat je brein trainen in slapeloosheid. Je wordt na verloop van tijd wakker tijdens de slaap omdat je brein denkt dat wakker zijn bij slaap hoort." Volgens de slaapexperte kan je dan beter ontspannende dingen doen zoals lezen of televisie kijken. "Als je met een tablet of een computer werkt, word je geconfronteerd met blauw licht en moet je het scherm of het klavier bedienen, waardoor je brein opnieuw geactiveerd wordt. Schaapjes tellen is een goede tip, je gedachtegang wordt gericht op een punt en dan word je rustig. In de plaats van te piekeren over allerhande dingen in je hoofd."

Bron: deredactie.be | 16-03-2017 volgend artikel

De zomertijd gaat in: hoe ongezond is dat eigenlijk?

invloed van omschakelen naar zomeruur Er bestaan wel degelijk studies die uitwijzen dat de overgang van winter- naar zomertijd, en omgekeerd, de biologische klok en de gezondheid kunnen beïnvloeden. Zo zou er in de dagen na de overgang een stijging in het aantal beroertes, hartaanvallen en auto-ongevallen zijn.

  lees ook...

Zo val je binnen de minuut in slaap

Snel in slaap vallen Kan je de slaap niet onmiddellijk vatten? Probeer eens iets anders dan schaapjes tellen, bellen blazen of kamillethee.

 

5 trucs om sneller in te slapen

trucs om sneller te slapen Volgens dr. Robert Oexman van het "Sleep to Live Institute" in de VS kan je je het beste voorbereiden op je slaap door elke avond dezelfde ontspannende activiteiten te doen. Neem bijvoorbeeld een heet bad of lees een boek bij schemerlicht. Een slaapkamertemperatuur van 18 à 20 graden Celsius is ideaal.

 

4 Tips om sneller in slaap te vallen

sneller inslapen vier tips Een bevraging van "De Maakbare Mens" bij meer dan 500 personen wees uit dat iets meer dan een derde 's nachts wel eens piekert over het werk. Bijna 43% geeft aan dat piekeren over privézaken bij hen voor slaapproblemen zorgt. Vier tips om sneller in te dommelen.

 

Facebook  Twitter