Ploegenwerk > Navy slaapmethode: 120 seconden ... slaap!

Navy slaapmethode: 120 seconden ... slaap!

Iedereen kampt af en toe wel eens met slaapproblemen, en of dat door piekeren is of omdat je je eerste vroege dienst moet werken, meestal wordt het 's anderendaags niet de leukste werkdag van de week.

Inslapen binnen de twee minuten

Het boek "Relax and Win: Championship Performance in Whatever you do" uit 1981 van de Amerikaanse auteur Bud Winter is in de eerste plaats gericht op sporters. Door te leren ontspannen en spanningen los te laten voor een wedstrijd zou je sportprestaties gevoelig kunnen verbeteren en de kans op blessures verkleinen. Eén van de ontspanningsmethoden die in het boek worden aangeleerd is om binnen de 120 seconden in te slapen. Deze methode werd door de Amerikaanse marine opgepikt en nu deze slaapmethode volop in de actualiteit is pik ik ze ook graag voor jullie op.

Voor militairen op missie is een goede nachtrust uiteraard van levensbelang. Meestal zijn de omstandigheden erg bar en oncomfortabel en bovendien is de rusttijd soms erg beperkt. Een militair moet dus proberen om deze zo efficiënt mogelijk te benutten, wakker liggen hoort daar uiteraard niet bij. Na zes weken oefenen zou 96% van de deelnemers erin slagen om binnen de 120 seconden in slaap te vallen. Proberen maar!

De slaapmethode bestaat uit twee delen. In het eerste deel ga je je lichaam volledig ontspannen. Als je spieren gespannen zijn of je hartslag is te hoog zal je immers niet inslapen. Het tweede deel van de methode is gericht op het leegmaken van de geest.

Stap 1: ontspanning

Gedurende ongeveer anderhalve minuut;

  • Ontspan je aangezichtsspieren; oogspieren, tong- en kaakspieren.
  • Laat je schouders zo laag mogelijk zakken. Ontspan je beide armen om beurten van boven naar beneden toe.
  • Ontspan je borstspieren, adem uit.
  • Ontspan je beenspieren van dijen tot kuiten en voeten

Stap 2: leegmaken van je geest

Dit doe je door je bijvoorbeeld één van de onderstaande situaties in te beelden.

  • Je dobbert in een kano op een rustig meer. Boven je zie je niets anders dan een staalblauwe hemel.
  • Je ligt lekker ontspannen in een zwarte fluwelen hangmat. De ruimte rondom je is volledig donker.
  • Gedurende meerdere seconden denk je "niet denken, niet denken, niet denken,..."

Ook al klinkt deze laatste zin erg raar, toch komt hij vrijwel in elk slaapmeditatieprogramma terug. Slaapproblemen worden voornamelijk veroorzaakt door een vicieuze cirkel van afleiding of terugkerende gedachten. Door je hersenen andere taken te geven kan je deze cyclus doorbreken.

Bron: Joe.co.uk - 1-09-2018