Ploegenwerk > De zomertijd gaat in: hoe ongezond is dat eigenlijk?

De zomertijd gaat in: hoe ongezond is dat eigenlijk?

Vannacht gaan de wijzers van onze klokken van 2 naar 3 uur. Sommige mensen zijn daardoor zelfs een hele week van de kaart. Welke invloed heeft dit op onze gezondheid?

Hoe ongezond is de zomertijd?

Volgens verschillende onderzoeken zijn de overgang van zomer- naar wintertijd en omgekeerd nefast voor onze biologische klok en onze gezondheid. Een Finse studie uit 2016 bij 14.000 personen wees uit dat het risico op een beroerte tot 8% hoger is in de dagen na de omschakeling op de zomertijd. Bij mensen boven de 65 jaar was dit risico zelfs 20% hoger. Dit sluit aan bij de bevindingen van een Amerikaanse studie uit 2012 waaruit bleek dat het risico op een hartaanval in de dagen na de ingang van het zomeruur steeg tot 10%.

Onze biologische klok

Volgens dr. Jori Ruuskanen van de universiteit van Turku, de hoofdonderzoeker van de Finse studie, zijn de resultaten niet geheel onverwacht. "Ook in eerdere studies werd al aangetoond dat een verstoring van onze biologische klok het risico op beroertes kan verhogen".

Ook al lijkt een overgang naar de zomer- of wintertijd slechts een kleine aanpassing, toch kan ze ons slaapritme ernstig verstoren. "Zelfs een aanpassing van één uur kan onze biologische klok flink in de war sturen", zegt professor Christopher Barnes. Hij werkt als onderzoeker aan de universiteit van Washington en bestudeert de gevolgen van slaaptekort op het menselijk lichaam. "De maandag na de aanpassing van het uur hebben de meeste mensen een tekort van 40 minuten slaap, deze komt nog eens bovenop het tekort dat de meesten al hadden. Net daarom is het effect aanzienlijk."

Nog meer gevolgen

Andere studies tonen dan weer een beduidende stijging van het aantal auto-ongevallen op de maandag na de overgang naar de zomertijd. De voornaamste reden is ongetwijfeld vermoeidheid. Niet verwonderlijk; bij de overgang van zomer- naar wintertijd was de toename van het aantal ongevallen er niet.

Toch blijft ook de overgang naar de wintertijd niet geheel zonder gevolgen. Volgens een Deense studie steeg het aantal gevallen van depressie tot meer dan 10% na de omschakeling op het winteruur.

Hoe kan je problemen voorkomen?

In de dagen voor de omschakeling naar het zomeruur kan je best je slaapritme al geleidelijk proberen aanpassen. Ga dus al iets vroeger naar bed.

Zonlicht speelt een belangrijke rol in de regeling van je biologische klok. Breng 's ochtends na de aanpassing dus zoveel mogelijk tijd door in de buitenlucht. Geniet na een ochtendwandeling van een gezond uitgebreid ontbijt want ook dat is een manier om je lichaam duidelijk te maken dat de dag is aangebroken.

Bron: hln.be - 25-03-2017