Ploegenwerk > 5 trucs om sneller in te slapen

5 trucs om sneller in te slapen

Volgens dr. Robert Oexman van het "Sleep to Live Institute" in Missouri (VS) kan je je het beste voorbereiden op je slaap door elke avond dezelfde ontspannende activiteiten te doen. Neem bijvoorbeeld een heet bad of lees een boek bij schemerlicht. Een slaapkamertemperatuur van 18 à 20 graden Celsius is daarbij ideaal.

5 trucs om sneller in te slapen

Het blauwe licht van computerschermen, mobile telefoons en tablets beïnvloedt je slaapkwaliteit in de negatieve zin. Als je niet kan slapen en je telefoon ligt op je nachtkastje dan is de verleiding nog groter om hem te gaan checken. Je kan beter investeren in een goede wekker en je telefoon volledig uitschakelen.

Wanneer je gespannen bent is het uiteraard moeilijker om in slaap te raken. Als je relaxed bent is je ademhaling dieper. Door een aantal keer dieper in en uit te ademen kan je die toestand simuleren en raakt je lichaam sneller in een ontspannen toestand. De diepe ademhaling geeft het signaal aan je hersenen dat je je probeert te ontspannen. Daardoor verlaagt ook je hartslag en je bloeddruk.

Door je te concentreren op het ontspannen van specifieke spiergroepen kan je stress en angst verlichten, dit noemt men "progressieve relaxatie". Met deze methode span je alle spiergroepen van je lichaam een voor een lichtjes aan. Begin bijvoorbeeld bij je tenen en krom ze, houd de spanning zeven seconden aan en laat weer los. Vervolgens doe je dit met je kuiten en werk je zo langzaam naar je nek toe tot je helemaal ontspannen bent. Ontspanning door inspanning dus. Naast het ontspannend effect leer je ook steeds beter waarnemen wanneer je spanning in je spieren hebt en hoe je die los kan laten.

Sommige mensen zijn gebaat bij het klassieke schapen tellen maar soms werkt dit niet omdat het tellen vrijwel automatisch gebeurt. Je hersenen hebben dan nog tijd over om op andere gedachten over te schakelen. Om dit te vermijden kan je van honderd naar nul tellen in sprongen van drie waardoor je brein gedwongen wordt om op het tellen te focussen.

Bron: nl.express.live - 30-10-2016