Home
shiftkalender

Op deze website vind je naast de Windows 10 desktop app ploegenrooster ook apps voor je iPhone en je Android smartphone of tablet. Verder hebben we ook een handig overzicht van heel wat ploegenroosters. In de rubriek kalenders vind je afdrukbare kalenders in PDF en HTML formaat en roosters die je kan exporteren naar Excel, Word of OpenOffice. Ook een rooster voor je agendasoftware ontbreekt niet en in de rubriek ploegenwerk staan heel wat tips voor mensen die in ploegendienst werken.

Apple iOS Android Windows Windows 7 Windows 10 shiftcalendar.eu Muurkalender voor Word Excelkalender PDF Jaarkalender Ploegenrooster voor Linux

Zoek je rooster

Vind je rooster in onze database

Als je de code of de naam van je ploegenrooster nog niet kent dan kan je met onze zoekfunctie je rooster snel vinden. Kies het aantal ploegen, je werkuren en drie diensten en je krijgt een overzicht van alle roosters uit onze database die aan die criteria beantwoorden. Onze belangrijkste mobiele toepassingen kan je onmiddellijk openen vanuit de zoekresultaten.

Nieuws

Ploegendienst bij tropische temperaturen

Shiftwerk tijdens een hittegolf

Werken in ploegen is voor de meeste mensen niet evident, en zeker niet bij deze tropische temperaturen. Wie momenteel vakantie heeft mag zich gelukkig prijzen. Voor wie moet werken hebben we nog onderstaande tips om de hittegolf in ploegendienst door te komen.

donderdag 26 juli 2018

Nachtdiensten voor een ochtendmens

Nachtdiensten voor een ochtendmens

Erik werkt al meer dan 25 jaar in een continu ploegendienst met zowel ochtend-, middag- als nachtdiensten. Een liefhebber van nachtdiensten was hij al van bij het begin niet maar de laatste jaren worden die nachtshifts steeds moeilijker en kampt hij vaker met slaapproblemen.

woensdag 20 juni 2018

Avondmensen hebben een permanente jetlag

Avondmensen ervaren een permanente jetlag

Als je in je element bent tijdens de nachtshift en een hekel hebt aan ochtenddiensten dan is de kans erg groot dat je een avondmens bent. Onderzoekers ontdekten bij avondmensen een genmutatie die ervoor verantwoordelijk is dat zij 's avonds langer actief blijven dan de gemiddelde mens.

maandag 23 april 2018

Raak jij ook moeilijker in slaap?

Raak jij ook moeilijker in slaap?

December 2017 staat nu al te boek als één van de donkerste maanden in de geschiedenis. Als het tegenwoordig langer duurt vooraleer je de slaap kan vatten dan zou het sombere weer van de voorbije weken daar volgens slaapexpert Johan Verbraecken wel eens voor kunnen tussen zitten.

zondag 14 januari 2018

Globaliseren van ploegenpremies

Globaliseren van ploegenpremies

Voor ploegendiensten zijn er naast een basisloon meestal specifieke premies voor nacht- en weekendwerk. Sommige bedrijven voegen de verschillende ploegenpremies samen tot een gemiddelde ploegenpremie die als vast loon wordt uitbetaald. Dit heeft uiteraard voordelen maar er zijn ook enkele aandachtspunten.

donderdag 7 december 2017

Herstellen van nachtdiensten duurt twee weken

Herstellen van nachtshiften duurt veertien dagen

Bij offshore medewerkers duurt het ongeveer twee weken om te herstellen van nachtdiensten. Herstellen van dagdiensten duurt vier dagen. Dit zijn de conclusies van gezondheidswetenschapper Suzanne L. Merkus die onderzoek deed naar het effect van werken in offshore-ploegendiensten op de gezondheid.

dinsdag 24 oktober 2017

Wat is het circadiaans ritme?

Het circadiaans ritme

In vrijwel alle levende organismen, dus ook in de mens, vinden processen plaats die dagelijks terugkeren en dus ongeveer een 24-uurs ritme vertonen, dit noemt men het circadiaans ritme. Deze processen zijn niet onderhevig aan externe factoren en zouden dus ook plaatsvinden in een permanent donkere en afgesloten omgeving.

zaterdag 2 september 2017

Middagdutje is goed voor nachtarbeiders

Ons lichaam is niet gemaakt om 's nachts wakker te zijn en overdag te slapen. De helft van de nachtarbeiders heeft last van slaapstoornissen en tot 30% van de werknemers in ploegendienst kampt met slapeloosheid. Nog enkele tips om de aanpassing bij nachtarbeid te verbeteren.

dinsdag 1 augustus 2017

Tips om fit te zijn tijdens de nachtdienst

De oudere ploegenwerkers onder ons hebben ze wellicht al tot vervelens toe gehoord of gelezen maar misschien heb je er als minder ervaren shiftwerknemer toch nog iets aan. Hier zijn ze nog een keer; de tips om de nachtshift fit door te raken.

maandag 17 juli 2017

Ben je een nachtbraker? Dat komt door een fout in je genen!

Je biologische klok wordt geregeld door een aantal eiwitten. Bij mensen met een gemuteerde Cry1-gen werkt een van die eiwitten te goed, waardoor de cyclus van een dag langer duurt dan 24 uur.

vrijdag 19 mei 2017

De zomertijd gaat in; hoe ongezond is dat eigenlijk?

Er bestaan wel degelijk studies die uitwijzen dat de overgang van winter- naar zomertijd, en omgekeerd, de biologische klok en de gezondheid kunnen beïnvloeden. Zo zou er in de dagen na de overgang een stijging in het aantal beroertes, hartaanvallen en auto-ongevallen zijn.

zaterdag 25 maart 2017

Langer opblijven helpt bij slaapproblemen

Maar liefst één op de drie Belgen kampt met een slaapprobleem en tien procent heeft zelfs chronische slaapproblemen. "Ik ben niet tegen slaappillen, maar dat is geen langdurige oplossing en het werkt verslavend. Heel veel problemen kunnen worden verholpen als je langer op blijft. De duur van je slaap zal dan verkorten, maar de kwaliteit is veel beter", zegt slaapexperte Annelies Smolders.

donderdag 16 maart 2017

4 Tips om sneller in slaap te vallen

Een bevraging van "De Maakbare Mens" bij meer dan 500 personen wees uit dat iets meer dan een derde 's nachts wel eens piekert over het werk. Bijna 43% geeft aan dat piekeren over privézaken bij hen voor slaapproblemen zorgt. Vier tips om sneller in te dommelen.

zondag 8 januari 2017

5 Trucs om sneller in te slapen

Volgens dr. Robert Oexman van het "Sleep to Live Institute" in de VS kan je je het beste voorbereiden op je slaap door elke avond dezelfde ontspannende activiteiten te doen. Neem bijvoorbeeld een heet bad of lees een boek bij schemerlicht. Een slaapkamertemperatuur van 18 à 20 graden Celsius is ideaal.

dinsdag 15 november 2016

Dit gebeurt met je lichaam als je minder dan 8 uur slaapt

Van het grote belang van slaap moeten we je niet meer overtuigen. Studies wijzen steevast uit dat een tekort aan slaap kwalijke gevolgen kan hebben. Recent nog toonde een Amerikaans onderzoek aan dat 6 uur slaap niet genoeg is om productief te zijn. Maar er gebeurt nog meer met je lichaam als je consequent te weinig slaapt. Een overzicht.

vrijdag 28 oktober 2016